Przejdź do głównej treści Przejdź do wyszukiwarki
Publiczne Przedszkole Nr 3 "Skrzat"

Terapeuta Integracji Sensorycznej

Konsultacja po uprzednim kontakcie e-mailowym.

 

Wpływ zaburzeń integracji sensorycznej (SI) na funkcjonowanie dziecka w szkole

Integracja sensoryczna to proces neurologiczny, w którym mózg segreguje, rozpoznaje, interpretuje i łączy ze sobą i wcześniejszymi doświadczeniami, informacje otrzymane ze wszystkich zmysłów tak, aby mogły być użyte do celowego działania (reakcja adaptacyjna). Integracja (współpraca) wszystkich narządów zmysłów do końca okresu przedszkolnego jest już na tyle rozwinięta, że dziecko osiąga dojrzałość do podjęcia nauki w szkole.

Jeżeli u dziecka zostały zdiagnozowane różnego rodzaju deficyty integracji sensorycznej możemy spodziewać się następujących trudności i problemów, gdy dziecko rozpocznie naukę w szkole:

  1. Zaburzenia regulacji napięcia mięśniowego (zwykle jest ono obniżone, stąd szybkie zmęczenie i trudności w koncentracji uwagi podczas zajęć szkolnych, a także problemy z nauką pisania-dziecko będzie miało trudności z odpowiednim utrzymaniem ołówka/długopisu, przez co dłużej będzie uczyło się pisać).
  2. Zaburzenia ruchów gałek ocznych (wyizolowane ruchy gałek ocznych od ruchów głowy pozwalają dziecku na śledzenie tekstu w książce bez konieczności jednoczesnego poruszania głową-dzieci z tym zaburzeniem będą dłużej uczyły się czytać, ponieważ czynność ta będzie dla nich męcząca).
  3. Zaburzenia obustronnej integracji i sekwencyjności (dziecko będzie miało problemy z wykonywaniem oburącz precyzyjnych czynności np. wycinaniem, podkreślaniem za pomocą linijki itp.).
  4. Zaburzenia koordynacji wzrokowo-ruchowej (dziecko będzie miało problemy z nauką pisania, z przepisywaniem tekstu z książki/tablicy do swojego zeszytu, rysowaniem, malowaniem itp.).
  5. Zaburzenia planowania ruchu (zdolność planowania motorycznego jest niezbędna przy uczeniu się np. ubierania się, wiązania sznurówek, zapinania guzików, pisania, rysowania i innych. Dziecko z tym zaburzeniem będzie miało problemy ze zrozumieniem poleceń słownych dotyczących ruchu i zdobywaniem nowych umiejętności ruchowych np. na lekcjach W-F-u).
  6. Zaburzenia równowagi (dziecko będzie miało problemy z uczeniem się nowych czynności ruchowych np. jazdą na rowerze).
  7. Zaburzenia systemu słuchowego, węchowego i dotykowego (dziecko będzie miało problemy z koncentracją uwagi, nadruchliwością i nadpobudliwością, ponieważ układ nerwowy dzieci nadwrażliwych jest przeczulony i w stanie ciągłej gotowości, co powoduje problemy z kontrolowaniem emocji i skupieniem uwagi).
  8. Te i wiele innych zaburzeń integracji sensorycznej sprawiają, że dziecko w szkole będzie czuło się zagubione, sfrustrowane i przemęczone. Odpowiedni program terapeutyczny pomoże mu w poradzeniu sobie z jego problemami i przygotuje do zdobywania wiedzy w szkole.

Katarzyna Skassa Pedagog Specjalny, Terapeuta Integracji Sensorycznej

 

Porady dla rodziców jak postępować z dzieckiem z zaburzeniami przetwarzania zmysłowego.

  1. Spróbuj określić, jakiego rodzaju bodźców dziecko poszukuje, a z jakich rezygnuje.
  2. Rozpoznaj mocne i słabe strony dziecka.
  3. Identyfikuj się z dzieckiem, próbując zrozumieć jego zachowanie, aby łatwiej było ci wprowadzić zmiany.
  4. Doceniaj pozytywy, często chwal dziecko.
  5. Zachęcaj do wykonywania czynności samodzielnie
  6. Proponuj dziecku małe, realne do osiągnięcia cele.
  7. Proponuj nowe doświadczenia ruchowe i doznania sensoryczne.
  8. Rozplanuj dzień, uprzedzaj o kolejnych zajęciach.
  9. Pomóż dziecku w organizacji zadania lub dziel czynności na poszczególne etapy.
  10. Myśl realistycznie, nie wymagaj zbyt dużo.

Katarzyna Sikora
źródło: nowapediatria.pl

 

 

 

 

 

logo ministerstfo edukacji narodowej     logo miasta ząbki     logo mazowiecki kurator oświaty      koło pomocy dzieciom i młodzieży niepełnosprawnej     logo polskie radio dzieciom

logo chronimy dzieci       logo - co słychać      logo wolters kluwer

 

 

Zegar

Kalendarz

Pn
Wt
Śr
Cz
Pt
Sb
Nd
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29

Imieniny